Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Trolejbus spojí jihočeský Berlín

Vyjede příští rok. Bude to událost, které předcházejí tisíce hodin práce, zápal, nadšení a radost. Parta chlapů pod vedením Jiřího Kováře se rozhodla, že postaví repliku trolejbusu z roku 1907. Bude stát přes dva miliony a stane se novou atrakcí českého pohraničí.
Jan Štifter
08. Březen 2015 - 18:55

Jmenuje se Mércédes électrique Stoll 1907 a pojede rychlostí osmnáct kilometrů v hodině. Připomíná jedno z nejklidnějších období v českých zemích – dobu na začátku 20. století, ještě daleko od první světové války, která uvrhla Evropu do nepokojů na téměř sto let. Replika unikátního historického trolejbusu vzniká v Muzeu GaMu v Českých Velenicích.

„Základním problémem byla absence původních technických plánů. Proto bylo nutné, i ve spolupráci s muzeem společnosti Mercedes-Benz, Technickým muzeem Brno a Technickým muzeem Vídeň, konzultovat nové plány a snažit se dohledat co nejvíce materiálů, na jejichž základě by bylo možné trolejbus znovu zkonstruovat,“ říká Jiří Kovář.

Vůz bude dlouhý 5,2 metru, výška je 2,8 a šířka 1,7 metru. Nápad obnovit historické vozidlo se zrodil v hlavě Jiřího Kováře. A vlastně za to může jeho táta Alois Kovář. „Když umřel otec, zůstala mi po něm sbírka starých rádii a televizí. Začal jsem proto budovat muzeum. Zajímal jsem se o historii, procházel staré fotky Velenic, a najednou na mě vykoukl trolejbus, který kdysi spojoval Velenice a Gmünd. Podobný jezdil třeba v Budějovicích od kolejí u kasáren na Pražské na Otýlii, říkalo se mu hřbitovní, ale to bylo až o dva roky později,“ vzpomíná Jiří Kovář.

Když zjistil, že po Velenicích jezdil první trolejbus na území rakousko-uherské monarchie, měl jasno: Chci ho sem vrátit...

Po dvou letech mají v dílně první části náročné konstrukce – například kolo, které vyrobil mistr kolář Augustin Krystyník z Hrozenkova. „Pocházím ze staré kolářské rodiny, tohle byla pro mě výzva. Jedno kolo je hotové, zbývají ještě čtyři; to poslední je rezerva,“ říká Augustin Krystyník.

Trolejbus vyjel poprvé do ulic Velenic a Gmündu v roce 1907 a vozil cestující do roku 1916. Pak ještě radní uvažovali o obnovení linky, ale v roce 1921 vozy prodali. Tehdy už byly Velenice s Gmündem dvě rozdělená města, do soužití řízla hranice nových států. „Velenice a Gmünd, to je východní a západní Berlín, který se už nikdy nespojil. Třeba k tomu aspoň trochu pomůže naše práce,“ říká Jiří Kovář.

Náklady, které odhaduje na dva a půl milionu korun, by měla pokrýt velenická radnice. Získá totiž výjimečnou atrakci – nikde v zemi nic podobného nejezdí. V plánu je trasa alejí okolo nádraží a zájem bude velký. Hotovo by mělo být už příští rok. „První slavnostní jízda je v plánu na 21. červenec 2016, přesně sto let poté, co se ve Velenicích vydal trolejbus na svou poslední cestu,“ uzavírá Jiří Kovář.