Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Fenomén jménem Dakar

Čtyřicetistupňová vedra, mráz, sníh, přívalové deště. Terénní a navigační náročnosti, boj s technikou, časem a únavou. Rallye Dakar může přitahovat jen šílence a dobrodruhy. Osamělé jezdce, muže i ženy, posádky v tisícikoňových speciálech. Sedmašedesátiletý Jihočech Josef Kalina je jediným, kdo se zúčastnil všech rallye. Jako pouštní navigátor.
Slávka Petráková
17. Duben 2017 - 20:00

Celý život se potloukáte po světě. Kolem aut. Dokážete teď v malé jihočeské vesničce odpočívat?

Od závodění odpočívat umím, ale protože se spousta lidí se mnou o ničem jiném nebaví, nejde to vysypat z hlavy.

Prožil jste to, o čem sní nejeden kluk. Byla to náhoda, síla vůle nebo jste byl ve správný čas na správném místě?

V dětství mě přitahovaly spíš motorky. Možná díky tátovi, který byl příznivcem motokrosu. Ale v šestnácti jsem si pěkně nabil hubu a přešlo mi to. K autům jsem se dostal až jako motokovák. Motokov v socialismu vyvážel tatry, liazky, avie a V3S. Všechno, co se v Československu tehdy vyrábělo. Tam jsem se dozvěděl o Dakaru a tlačil jsem na to, abychom závodili s náklaďáky. Nebyla to náhoda, ale spíš shoda okolností. Věřil jsem českým autům a chtěl jsem se do tak náročného podniku pustit.

Takže jste takový český Papá Dakar?

S nadsázkou by se to dalo říct. Byl jsem u zrodu myšlenky na závodění a v Česku jsem jediný, kdo byl u Dakaru od samého začátku. První závod se jel v roce 1978 a náš tovární tým poprvé startoval v roce 1985. Pro fabriky to byla ohromná reklama, ale jejich šéfové toho ve skomírajícím socialismu neuměli využít. Vyrábět speciály do Německa nebo Francie se jim nechtělo.

Kdo vymyslel závod z Paříže do afrického Senegalu?

Závod vymyslel Thierry Sabine. Francouz žijící v Africe na Pobřeží slonoviny. Byl univerzální sportovec a kromě jiného také jezdil na motorce. V roce 1970 podnikl závod, nebo spíš dobrodružství pro partu kamarádů, Abidjan–Nice. Z Pobřeží slonoviny se jelo přes Saharu do cíle v Nice. Závod měl asi tři ročníky. V posledním se Sabine ztratil a tři dny trvalo, než ho našli. Tehdy si údajně slíbil, že jestli to přežije, vrátí se znovu do pouště a ze závodu udělá slavnou záležitost. Ta už startovala z pařížského Place de la Concorde a zúčastnily se jí všechna možná auta a motorky. Věhlas závod získal díky Sabineově geniálnímu načasování startu. Po Novém roce, kdy je v motorsportu mrtvá sezona. Tím získal i ohromnou publicitu v médiích a svým způsobem monopol, z kterého se po létech stalo davové šílenství. (...)

... CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE V DUBNOVÉM ČÍSLE: na stáncích v prodeji za 49 Kč!

Více o dubnovém čísle se dočtete ZDE.

Elektronická verze ke stažení za 35 Kč na Alza.cz!

Předplatné je možné pořídit ZDE - 12 čísel (včetně letního a zimního speciálu) za 492 Kč!