Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Slavoj Dolejš: Chci lepší image MHD

Dobré období má za sebou českobudějovický Dopravní podnik. Cestující jezdí ve kvalitních vozech, na některých trasách se podařilo vybudovat preferenční pruh pro MHD, a přitom se snižují náklady na provoz. O tom, co se povedlo, hovořil v rozhovoru pro časopis Barbar šéf dopravního podniku Slavoj Dolejš.
10. Květen 2015 - 19:03

Veřejná doprava má stále punc něčeho méněcenného. Manažer jezdí do práce autem, protože se to hodí k jeho statusu. Jak tohle změnit?

Celkem jednoduše. Stačí, aby město začalo skutečně preferovat zdravý způsob dopravy – pěší, cyklisty a MHD. To, co řeknu, nebude populární, ale auta do centra zkrátka nepatří. Ono se o tom pořád jenom mluví, a tak můžete bez omezení projíždět autem obytnými zónami, projet se po Lannovce, ráno zaparkovat zadarmo na náměstí. V tom se mi dopravní politika města nezdála šťastná. Blýská se však na lepší časy a preferenční pruhy přibudou.

Omezit individuální dopravu znamená posílit MHD?

Chtěl bych, aby autobusy nabídly Budějčákům skutečně komfortní cestování, což mimo jiné znamená, že nebudete na zastávce čekat déle než deset minut. Pokud tam přijdete a vidíte, že vám spoj jede za pětadvacet minut, nechcete tam skoro půl hodiny postávat. Pro mě jsou vizí klimatizované vozy, které jezdí v krátkých pravidelných intervalech, a lepší image MHD.

Chcete dostat do autobusů i manažery.

Samozřejmě, i pro ně může být cestování MHD pohodlné. Vždyť když nemusím řešit kde nechám auto, je také pohodlné.

Některým cestujícím dělá problém vyřešit, jakou si mají koupit jízdenku. Neznají tarify, nemusí se v tom orientovat. Dá se to zjednodušit?

Právě, když bude cestování jednoduché, přijdou další lidé. Mohli bychom mít jednu jízdenku na šedesát minut a vy nebudete muset zkoumat, jestli přejedete z jednoho pásma do druhého, tedy jestli potřebujete dražší lístek.

Roste počet černých pasažérů?

Bohužel každý rok. Loni jsme měli čtrnáct tisíc záchytů. V celkovém poměru mezi počtem přepravených osob může jít až o částku 6 miliónů korun.

Čím si to vysvětlujete?

Zaprvé jim u nás kromě pokuty vlastně nic nehrozí. V Německu je opakovaná jízda načerno trestným činem. U nás jen dokola vypisujeme pokuty. A zadruhé je to možná dopad ekonomické krize, někteří lidé nemají peníze, ale chtějí jezdit veřejnou dopravou. Čím víc nasadíme revizorů, tím víc je záchytů. Vlastně asi každý vůz má minimálně jednoho černého pasažéra, který by rohlíky v krámě neukradl, ale cestu si klidně ukradne.

Velkým tématem jsou v Budějovicích preferenční pruhy pro autobusy. Nedávno vznikl na Lidické, jak to tam funguje?

Neuvěřitelně se tam zrychlil průjezd vozů MHD. Chceme v jejich budování pokračovat, potřebovali bychom ho třeba Na Sadech. Když auta stojí, autobusy jedou, tak by to mělo být.

Takže vaším cílem je postupné vytlačování aut z centra.

Určitě, nemají tam co dělat. Respektive město přece není pro auta, ale pro lidi.

Ale pro to musí existovat funkční systém záchytných parkovišť a parkovacích domů.

Jedno takové parkoviště teď vzniká na konci Jírovcovy ulice. Tam zastavíte a pohodlně nasednete na autobus. Proč byste jezdili do města, když vás tam může dopravit MHD.

Bude Jírovcovka stačit?

Víme, že ne. Podobně by to v budoucnu mohlo fungovat Na Dlouhé louce, ale město by tam ještě muselo získat další pozemky. Cílem je mít co nejvíc záchytných parkovišť a samozřejmě v dostupné vzdálenosti od centra.

Image MHD jste výrazně vylepšili propagačním videem. Bylo skvělé, lidi na něj reagovali, sdíleli ho na facebooku, vyjadřovali hrdost, že jsou z Budějovic. Chcete i v tomhle nějak pokračovat?

Musíme dávat peníze do marketingu, vždycky to přivede další klienty. Video, o kterém mluvíte, mělo skutečně velký úspěch a budeme ho teď prezentovat kolegům z jiných měst. Vždyť jen po tomhle krátkém videu se nám výrazně zvýšil počet cestujících.

Nebylo by nejjednodušší platit městskou dopravu podobně jako svoz odpadu? Tedy paušálem, kdy každý má předplaceno, ať chce nebo nechce jet.

Věřím, že by to fungovalo. Vlastně bychom všichni měli neomezenou jízdenku a jsem si jistý, že by tak řada lidí začala využívat MHD. Proč platit za auto, když mám předplacený autobus? Jen by nebylo jednoduché takový návrh prosadit. Ale určitě by to fungovalo.

Jste propagátorem cyklistiky ve městě, nedávno jste hovořil o systému „půjč si kolo a vrať ho jinde“, lze tohle nějak propojit s dopravním podnikem?

Mohli bychom pronajmout zastávky, firma by tam vybírala peníze za reklamu, a nabídla Budějčákům jakousi půjčovnu kol. K tomu bychom potřebovali velkou síť míst, kde si kolo můžete půjčit a kam ho vrátit. Abyste si třeba mohli vyzvednout bicykl na Mariánském náměstí a odevzdat ho v Rožnově. Tohle by se mi hodně líbilo a věřím, že by opět o trochu ubylo aut. Každé kolo veze jednoho potenciálního řidiče auta, každé kolo ve městě šetří životní prostředí. Nejen, že by se nám tu lépe žilo, byl by tu čistší vzduch, ale byli bychom zdravější. Člověk není tvor sedavý, ale vzpřímený.

Daří se vám šetřit. Jak to vypadá v konkrétních číslech?

Oproti roku 2011 šetříme v náhradních dílech šestnáct milionů korun ročně. Snažíme se pořídit součástky za lepší ceny, a co se dá, tak opravovat. Máme širší seznam dodavatelů, dokážeme poptat cenu, zkrátka fungujeme jako každá jiná rozumná firma. Náhradní díly nás teď stojí asi 30 milionů, dřív bychom byli na částce okolo padesáti.

Podařilo se ušetřit i jinde?

Dopravní podnik prošel několika organizačními změnami, řešili jsme, jestli mají všichni naši zaměstnanci práci. Mezi lety 2011 a 2014 jsme zrušili třicet tabulkových míst, využili jsme hlavně odchodů do důchodu, aby to tolik nebolelo. Když si spočítáte, že jeden zaměstnanec nás stojí minimálně čtyři sta tisíc ročně, je úspora obrovská.

Dopravní podnik je dotovaný městem. Znamená to, že potřebujete z veřejných zdrojů méně peněz?

Loni jsme dostali nejmenší dotaci od roku 2005. Takže ano, šetříme peníze města. Přitom rostly mzdy, ceny energií, ale Budějovice to stojí méně.

Je ještě možné náklady dál snižovat?

Dosavadní úspora je obrovská. Teď bude snaha rozpočet udržet, další úsporná opatření by už asi byla na úkor komfortu cestujících. Dnes máme nejnižší náklady za přepravenou osobu za posledních 8 let.

Ale šetřit se ještě dá…

Samozřejmě, můžeme v autobuse sedět na plastových sedadlech, můžeme se v autobusech víc mačkat, ale touhle cestou jít nechceme.

Je posun jen v nákladech? Co se ještě povedlo?

Výrazně jsme snížili počet nehod. Nutíme řidiče dodržovat pravidla, vozy jsou v dobrém stavu a klesl i počet stížností. Každou připomínku řešíme, včetně anonymů, pokud nejsou vulgární. A na všechny dopisy a maily kromě anonymů odpovídáme. Jsme otevřenější firmou než dřív, a v tom budeme pokračovat.

 

MHD v Č. Budějovicích v číslech

22. Tolik má dnes MHD linek

42. Na 8 trolejbusových linek v pracovní dny při plném provozu vyjíždí 42 vozů.

63. Trolejové vedení dosahuje stavební délky 63 kilometrů

97­. V pracovní dny vyjíždí do ulic 97 vozů.

129. V trolejové síti je nainstalovaných celkem 129 výhybek.

147. V zemi je uložených celkem 147 kilometrů napájecích kabelů.

 

Čtěte také článek z našeho březnového čísla: Dáma na troleji