Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Na VŠTE se učí, jak pilotovat drony

S novým semestrem začala na Vysoké škole technické a ekonomické (VŠTE) v Českých Budějovicích i výuka atraktivního volitelného předmětu Využití a řízení bezpilotních systémů.
07. Březen 2017 - 15:06

„Multikoptéry, tedy drony, se stávají fenoménem. Jejich vývoj je rychlý, a má-li být zdařilý, musí mít nejen kvalitní legislativu, ale také kvalifikovanou obsluhu,“ říká garant předmětu Ladislav Bartuška z Katedry dopravy a logistiky VŠTE. Ta tím doplní nabídku předmětů v rámci oboru Technologie dopravy a přepravy

„Studenty seznámíme s legislativou, možnostmi využití dronů, základy letu a řízení. A v praktické části budou sami ovládat dron na improvizovaném polygonu. Letos jsme koupili multikoptéru s příslušenstvím. Vše bude sloužit k výuce a mimo ní i pro výzkum,“ doplnil. K předmětu patří poznání fyzikální podstaty letu či konstrukčních prvků. Při praxi se využije i nový simulátor a vybavení.

Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu zároveň připraveni předstoupit před Úřad pro civilní letectví a složit zkoušku pro piloty dronů. Při výuce se totiž naučí vše, co úřad vyžaduje. Jedině on je ale oprávněný licenci udělit.

„Dovolím si předpovědět, že vznikne nová profese operátora dronů. Mladý obor, jakým bezpilotní letouny jsou, se totiž stále rychle vyvíjí a tato profese bude potřeba. Stejně jako legislativní sladění civilního a komerčního užívání, aby nedocházelo k problémům v budoucích letech,“ uvedl Bartuška. VŠTE pro externí zájemce chystá také kurzy o řízení bezpilotních prostředků.

Už dnes se drony běžně užívají v odvětvích komerční sféry a výzkumu. Monitorují třeba stav solárních nebo větrných elektráren, sledují defekty výškových budov a různých konstrukcí. Používají se pro letecké snímkování i filmování, s využitím dalších zařízení jako je termokamera nebo 3D scanner lze vytvářet 3D modely budov a terénu nebo sledovat tepelné ztráty domů. Potenciál využití dronů je široký a VŠTE chce novým předmětem a výchovou odborníků přispět k další kultivaci odvětví.