Rodokmeny od mojedejiny.cz

Alšovka plánuje stavbu století

Alšova jihočeská galerie otevřela hlavní výstavy letošní sezony – a zároveň chystá nové muzeum umění v Českých Budějovicích. Aktuální program i dlouhodobé plány AJG popisuje v rozhovoru její ředitel Aleš Seifert.
Alena Binterová, Foto: Milan Havlík
15. Září 2025 - 07:32

Za hlavní výstavu roku 2024 nazvanou „Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!“ jste získali Cenu českého výboru ICOM. Jak velký to je úspěch?

Moc nás to potěšilo, protože konkurence byla veliká. Do 23. ročníku Národní soutěže muzeí Gloria musaealis se přihlásilo rekordních 110 projektů ze 72 institucí. Velkou mezinárodní výstavu, která představila téma stromu v širokých souvislostech, jsme loni uspořádali ve spolupráci s rakouskou galerií Belvedere. Jsme rádi, že odborná porota ocenila nejen koncepční sílu a kurátorskou invenci, ale i organizační náročnost a mimořádný rozsah této naší přeshraniční spolupráce

Vaše publikace k výstavě „Let It GROW Again!“ dokonce získala třetí místo v soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2024 v kategorii Knihy o výtvarném umění. Co pro vás toto ocenění znamená?

Je to pro nás významné ocenění, které potvrzuje smysluplnost naší ediční činnosti. Těší nás, že porota ocenila nejen výtvarnou kvalitu knihy, ale i obsahové zaměření – propojení umění s ekologií a krajinou. Je to také uznání práce celého týmu, který publikaci připravil, a potvrzení, že galerie má v kulturním prostoru co nabídnout i formou knih. Soutěž letos oslavila 60 let své existence a odborné poroty hodnotily přes 300 přihlášených titulů ve dvanácti kategoriích. Náš úspěch v takové konkurenci nás velmi těší.

Co jste nachystali v zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou pro letošní hlavní sezonu?

Pokračujeme ve snaze představovat širší spektrum českého a zahraničního umění. Obrazy Miroslava Polácha, který je z trojice autorů tím asi nejméně známým, oscilují mezi realitou a fikcí, často působí snově, téměř iracionálně – já si myslím, že z nich budou návštěvníci nadšeni. Druhá výstava je vzhledem k osobnosti autora až ikonická. Pravidelně totiž na Hluboké představujeme autory, kteří jsou svázáni se skupinou Tvrdohlaví, a Jiří David nám v tomto projektu dosud chyběl. Nakonec jsme se s ním dohodli, že představíme jeho specifickou tvorbu z posledních let, kdy vytvářel imaginární portréty tváří, které nejsou spjaté se žádnou živou bytostí. Jedná se o více než stovku magických tváří, které mohou připomínat šamanské či pohřební masky, démony, přeludy, přízraky strašící nás ve snech. Musím říct, že je to velmi emočně silné. A tuto poněkud depresivnější atmosféru kompenzuje hlavní výstava pro tento rok, která představuje dílo sochařky Márii Bartuszové (1936–1996). Navazujeme na významnou prezentaci jejích děl na samostatných výstavách v Tate Modern v Londýně a v Museum der Moderne v Salcburku, které se konaly v letech 2022–2024. V České republice je to však poprvé, kdy má tato autorka velkou retrospektivní výstavu. Její dílo je inspirováno přírodou, ženskostí, tělesností, niternými pocity, zrodem i zánikem, humanitou, péčí o člověka i životní prostředí. Začátkem příštího roku se od nás tato kolekce přesune do Muzea umění v Olomouci, což je perfektní. Mária Bartuszová měla za svého života pouhé tři výstavy a nedostala pozornost, kterou si zasloužila. Chceme to aspoň trochu napravit.

Proč jste se zaměřili právě na ni? Je to opět s cílem ukázat něco, co ještě v České republice nebylo vystaveno?

Navazujeme tím na témata z loňské výstavy „Let It GROW Again!“, která nastolila otázky ekologie a péče o přírodu, která je zdrojem všeho. Další souvislostí je to, že jsme poslední dobou uspořádali řadu výstav mužům, a proto přišel čas věnovat prostor ženám. Ve Wortnerově domě máme do konce září retrospektivní výstavu významné české grafičky Evy Vápenkové, která se mimo jiné účastnila výtvarného sympozia Alšovy jihočeské galerie v obci Frantoly. Tvoří artefakty z japonského papíru, což v kombinaci se specifickým způsobem instalace vede k originálnímu vnímání krajiny. Zároveň jsou obě tyto výstavy spjaté s projektem Womenpedia, který připravuje tým Budějovice EHMK 2028 a zaměřuje se v něm na kontexty ženské umělecké tvorby. To se projeví v doprovodném programu po celé léto. (...)

 

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V LETNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR

 

Předplatné můžete zakoupit na send.cz

ELEKTRONICKÁ VERZE: V prodeji na digiport.cz za 59 Kč!